Det här med höst

Jaha, jag antar att den är här nu - den hektiska hösten. Långa dagar på jobbet och just nu lutar det mot att det blir jobb även någon dag i helgen. Även ute ser det höstaktigt ut - redan. Många träd har löv som har gulnat, men inte så där vackert i klara färger som en vacker septemberdag. Nej gulnaden går nu mer åt det brunaktiga hållet och beror helt klart mer på torkan än på kylan. Sambon är ute och jagar ikväll, även det ett hösttecken. Jag sitter framför tv:n och slötittar. Där har jag inte spenderat många stunder i sommar. Alla mina böcker har blivit utlästa i sommar. Jag har visserligen nya beställda, men ärligt talat vet jag inte om jag kommer orka läsa dem. Under semestern hade jag helt glömt bort hur trött man kan bli i huvudet efter en hektisk dag på jobbet.

Är i behov av något att se fram emot nu. En semester. En renovering. Ett projekt. Något.
Hasslö

Det här med ledig dag mitt i veckan

Augusti börjar lida mot sitt slut och så även min semester. Idag har jag min sista lediga dag och därmed min sista fyra-dagars-vecka. Jag har verkligen njutit. Idag är det lite molnigare ute. Någon regnskur har dragit förbi. Jag har redan haft så många stranddagar så det gör egentligen inte så mycket. Funderar på en joggingtur istället. Men ja, jag har som sagt bara kommit till funderingsstadiet. Jag sprang min första tur i förra veckan efter ett uppehåll som varat sedan Blodomloppet i maj. Jag var en sväng på gymmet också i onsdags. Funderar på att bli medlem på gymmet här på Hasslö. Men ja, åter igen har jag bara kommit till funderingsstadiet.

Igår hade vi en fin kväll vid Emmahultasjön. Vattnet låg som en spegel, en liten simtur och sedan grilla korv. Sambon fångade en abborre och alla var nöjda och glada. Gärna fler sådana kvällar innan mörkret tar över för mycket - tack!

30-årsfirande i Gredeby

Igår var det dags, överraskningsfest för Marcus som fyllde 30 år. Ett stort gäng samlades på gräsmattan i Gredeby och såg på när Marcus med ögonbindel leddes fram av sin fru. Linn hade fixat så fint med stort partytält med discokula och discobelysning i, och livemusik. En fin kväll med många (gap)skratt och goa människor. Tack för en fin dag och kväll!

Ännu en dag med solsken har vi idag. Om en liten stund ska vi bege oss till Emmahultasjön tillsammans med 30-åringen och hans fru, för lite grillning och bad. Det gäller att njuta av dessa sköna kvällar nu, så länge de varar.

Fredagskänslan

Ännu en arbetsvecka är över och den gick i en väldig fart. Igen. Sommaren har återvänt och det känns lite småjobbigt att sitta istängd på jobbet hela veckan. Tur att vi har en solig terass där vi kan spendera lunchrasterna.

Igårkväll anordnade vi en överrasknings-30-årsfest i miniformat hemma hos oss. Blev en middag för fem, bubbel, glasstårta med raketljus och paketöppning - en helt vanlig torsdagskväll! En trevlig afton och Kim verkade nöjd. Ikväll är Sambon på vift. Jakten har tagit fart och Niklas riktigt skuttade iväg med sitt nya gevär. Själv ska jag spendera kvällen hemma med två tjejer - pizza, vin, någon drink och tjejsnack står på agendan. Det tror jag blir super.

Ha en fin helg!

Bröllop i Nättraby

Måndagmorgon och jag har semesterdag. Solen skiner åter igen på en klarblå himmel. Visst blåser det en del också idag, men jag tror nog att jag ska kunna få njuta av en väldigt fin dag.

I helgen var det dags för bröllop, dagen då Jim och Josse skulle bli ett. Jag minns fortfarande när jag och Josse för nästan tio år sedan skulle ta bussen från Ronneby till Karlskrona en sen decemberkväll. Josses ord om att man faktiskt inte kan träffa någon ute på puben. Men sen var han där, Jim, på Piratens dansgolv. Och ja, nu har de fin dotter ihop och ett gemensamt efternamn. Jag önskar er all lycka! Bröllopsdagen blev en solig och fin dag, med god mat, goda skratt, trevliga människor och mycket dans. Så många foton blev det faktiskt inte (jag tror att jag måste investera i en ny kamera), men så var ju världens bästa fotograf på plats så brudparet lär inte bli besvikna ändå.

Tack för att vi fick vara med och dela er dag!

Vardagens ståhej

Vardagen har tagit fart på allvar igen och den ekande tomma kalendern har börjat fyllas med möten, att-göra-listor och deadlines. Med andra ord - allt är precis som det ska vara. Men än så länge är min semester inte helt slut. Nej, hela augusti ut kör jag på konceptet en semesterdag i veckan. Så i övermorgon är jag ledig igen. Solsken och strandhäng står det klart och tydligt i min kalender då. Får hålla tummarna för det.

Idag tog vi en långlunch på Saltö, precis intill havet, närmare bestämt på en brygga. Man får njuta av de små stunderna när man jobbar. Ikväll har vi besökt morbror i Backaryd. Sambon har provat sitt nya gevär (behöver jag säga att han är lycklig) och efter det blev det lite fika innan hemfärd igen.

Lägesrapport från vår fina ö

Söndagmorgon och solen lyser på en klarblå himmel, härligt! Inväntar i skrivande stund besök av Farmor och Lillebror Simon.

Gårdagen var en molnig, men ack så varm dag. Efter att ha städat bort kräftskivan tog jag och Sambon oss bort till bryggorna för att svalka oss lite i det blå. Jag tyckte att det var ljuvligt. Det gjorde Sambon också - fast först efteråt. På kvällen tog vi varsin cykel, och en picknickkorg, och begav oss bort till Sandvik tillsammans med Johan och Amanda. Där, precis intill ett alldeles stilla hav, bjöds det på en picknickkonsert anordnad av Hasslö Musikförening. En sådan där perfekt kväll, när man sitter på en filt tillsammans med trevligt sällskap och lyssnar på liveframträdande samtidigt som solen är på väg att gå ner. Mer sånt tack!

Sista semesterdagar, arbetsstart och kräftskiva - allt i en röra!

Semestern är över och jag har redan jobbat två dagar. Mina tre sista semesterdagar var soliga och fina. Blev en dag i sommarstugan på Aspan, en dag vid stranden med flickorna från Grönadal, och en dag i stan för lite shopping och uträttande av ärenden. Tog mig i kragen och begav mig ut på morgonpromenader alla tre dagarna. Det är en speciell luft, doft och ett lugn tidiga sommarmornar och jag ångrar lite att jag inte tagit mig i kragen tidigare under semestern.

Men på det stora hela - det har varit en fin semester med många dagsutflykter och mycket lugn. Många har ställt frågan "Har du haft en bra semester trots regnet?". Jag känner mig förvirrad - för SÅ mycket har det väl ändå inte regnat? Jag är lite brunbränd så här efter semestern, och nog har jag inte blivit det av att sitta ute i regnet heller. Lite mycket blåst, visst. Lite låga temperaturer. Lite för lite bad - men annars har vi haft det hur bra som helst! Jag har läst ut flera böcker under semestern, axlarna sitter numera där de ska (inte uppe vid öronen) och stress känns som något avlägset - härligt!

Första arbetsdagarna har gått bra, tidiga mornar som har resulterat i att jag har gått hem vid två-tiden - det är inte fy  skam! I torsdags efter jobbet tog jag cykeln ner till bryggorna för att svalka mig med en simtur, och vips kändes det här med att börja jobba som ett minne blott. På kvällen blev det en sen kvällspromenad när havet låg som en spegel. Hamnade sittandes på en klippa  tillsammans med Sambon och tittade på skådespelet då solen sjönk ner i havet.

Igår ställde vi till med kräftskiva för sju. En trevlig kväll i goda vänners lag med mååånga kräftor! Och fler kräftskivor lär vi nog slå ihop framöver. Sensommaren är lång. Hoppas vi i alla fall.

Josses Möhippa

Här kommer ett liiiitet urval bilder från helgens möhippan. Och nej Josse, jag tänkte inte skicka resterande av bilderna till dig - än! :)

När semestern går mot sitt slut..

Idag är jag lite trött och sliten. Anledningen är gårdagens arrangemang - Josses möhippa. En trevlig dag och kväll med full fart och många skratt - Boda Borg, grillning, kalenderfotografering, 5-kamp, middag på Fox, Skärgårdsfesten med Magnus Uggla och No Tjafs - och ja, dagen var fulländad.

Imorgon återgår sambon till vardagen. Jag har tre lediga dagar kvar, tre dagar som jag ska spendera på bästa möjliga sätt - i strålande solsken. Det är i alla fall planen. Ska samla kraft, den lär behövas i höst.