Helsingborgstripp

Hemma igen efter ett par dar på vift, närmare bestämt i Helsingborg. Har besvarat frågan "Vad ska ni göra där?" flera gånger nu. Och ja, planen var att ha det bra, äta gott, strosa omkring, shoppa lite och hänga på stranden - och allt det där gjorde vi, förutom att hänga på stranden då sommarvärmen verkar ha tryckt på paus-knappen ett tag. Hur som helst, vi har i alla fall haft det bra - men åter igen är det otroligt skönt att vara hemma igen. Hemma med förnyad energi. Tror minsann att det är dags att ta tag i vardagsrummet, det behöver en liten uppgradering.

Precis en vecka kvar av min semester nu, och det finns både planerade stunder och lediga stunder på schemat. Känns väldigt bra.

Helgens bravader

Sista semeserveckan är inledd. Oj så fort det går! Semestern skulle ju vara en halv evighet, men icke. Och sommarvädret tycks vara som bortblåst (bokstavligt talat) och ersatt med molnighet och regnskurar.

I helgen var Sambon på svensexa. Jag tog en tur till Skåne för att gå på dansbandsfest hos Johanna och Daniel. Blev en kväll med vin och ett par shotar tequila, och efter det var det dags att gå upp mot den riktiga festen för att kolla in Lasse Stefanz. Eller ja, jag och Johanna (som inte är några dansbandsfantaster) kollade in dem och konstaterade att det var bättre att gå hem - ungefär. Det är skönt att vara på fest med någon som är på samma nivå som en själv.

Idag ska vi ut på vift. Jag vaknade i morse av väckarklockan, vände på huvudet och vips hade jag nackspärr. Tack underbara morgon för det!

En tur i den blekingska skärgården

Vi har varit på vift, tisdag till torsdag befann vi oss nämligen inte på lilla Hasslö utan långt ut på det blå. Jag kan fortfarande nästan känna hur det gungar till emellanåt.

I tisdags åkte vi tillsammans med Kim och Jennie ut till Stenshamn/Utlängan. En riktig liten pärla mitt i den blekingska skärgården, där vi parkerade båten för natten bland alla röda sjöbodar. På onsdagen styrde vi båten vidare till havs - mot Utklippan. För er som inte vet va Utklippan är så är det Sveriges sydostligaste ögrupp - mitt ute i ingenstans. En väldigt vacker plats med rikt djurliv, bland annat finns det en stor sälkoloni som håller till strax utanför ön. Framåt onsdagkvällning kom Kim på den utomordentliga idén att vi skulle ge oss ut på en egen liten sälsafari - i hans lilla gummibåt. Sagt och gjort - i en båt för tre personer tryckte sig fyra personer plus en hund ner och begav sig ut på äventyr. Väl ute insåg i alla fall jag att detta kanske inte var bland det smartaste drag vi gjort - för oj vilka vågor och oj vad liten båten helt plötsligt kändes. Men sälar såg vi - säkert ett hundratal. De var väldigt nyfikna på vår lilla båt och tittade upp precis intill båten för att säga hej. På grund av de väldiga vågorna fick vi tyvärr inte en enda skarp bild på våra nya vänner - men minnet från denna afton kommer nog att finnas med mig för evigt. På kvällen när våra medresenärer gått och lagt sig gav sig jag och Sambon ut på promenad på Utklippan för att titta på månskenet. Vi slog och ner på en sten och jag fick "den där" frågan. Som sagt - en afton som jag kommer att minnas.

På torsdagmorgon var det dags att bege sig hem igen - innan det blåste upp för mycket. Men vågorna  gick ändå - rejält. Stackars Bella höll till nere i ruffen, väl nerbäddad. Vi var hemma igen på eftermiddagen, sjöbenen var lite darriga och det blev inte många knop gjorda på hemmaplan. Eller jo - vi passade på att duscha av oss och tvätta upp all tvätt. För hur härligt det än är att vara borta ett par dagar till havs (speciellt på Stenshamn och Utklippan som är riktiga paradis för en sjöbod- och fyrfantast som jag) så är det ändå otroligt skönt att komma hem igen. På kvällen tog jag och Sambon en "dejt" i Karlshamn på fina Vägga Rökeri och sedan en tur hem till föräldrarna på hemvägen.

Ja, det är fantastiskt skönt med semester!

Semestervädret

Alla klagar på det dåliga vädret, men jag förstår inte vad de pratar om. Visst är det lite blåsigt ibland och nog är det lite molnigt - men passar man på och njuter av alla glimtar så tycker jag nog att vädret är överlägset positivt. Just nu regnar det, men med tanke på att vår gräsmatta är mer brun än grön så behövs det verkligen. Att läsa en bok på altanen och höra dropparna slå mot glaset är inte så dumt det heller.

Om SMHI håller vad de lovar så ska det spricka upp i eftermiddag. Vi håller tummarna för det då vi har tänkt ge oss ut på det blå. Det ska bli fint.

Status från semesterfirarna

Det här med semester är en fin uppfinning. Det är något visst med att känna att man har tid, möjlighet att unna sig och utrymme till att vara spontan. Hittills har semestern bjudit på strandhäng, en tur till Ölands djurpark, tjejkväll i Rödeby, brännbollsturnering och hölassåkning ute på landet, grillning hos Morbror, besök av både kusin Emelie och Kusin Filip (med flickvän), samt häng i trädgården. Fina dagar.

Idag inväntar vi finbesök från Växjö. I veckan blir det förmodligen en tredagarsbåttur i skärgården. Ja, det här med semester är fint.

Operation uterum

Ja, nu är det klart - vår lilla pensionärskuvös. Inhandlade en fåtölj också idag, så här ska jag spendera regniga sommardagar med en bra bok. Semester som det ska vara.

Hasslöfestivalen 2015

Semestern är här och jag njuter för fullt. Av solen. Av att allt får ta den tid det tar. Av lugnet. Hasslöfestivalen 2015 är tillända. Vår inglasade altan hann bli klar samma dag som festivalen tog fart, skönt då vädret varierade mellan sol, hård vind och regn. Tre festivaldagar med trevligt folk, härlig musik och god dricka - det är fint! Musikmässigt var det nog det sämsta året hittills, men det finns nog inget annat som jag kunde klaga på. Tack alla ni som förgyllde våra festivaldagar.

I söndags var vi lite trötta och slitna. Blev en trevlig middag hos morbror i Backaryd. Igår kom kusin Emelie förbi och stannade tills idag. Ikväll blir det mat i stan då vi ska lära ett gäng Nättrabybor tjusningen med sushi.

Snart, mycket snart...

Slagit mig ner i våra nya "fåtöljer" i kvällssolen. Trött och sliten efter en lång dag på jobbet. Har lite målarfärg kvar på armen efter den senaste målningen. Maten står i ugnen. Huset är grovstädat. Ja grovstädat. Något annat är det ingen mening att göra i nuläget när verktygen fullkomligt har tagit över huset. Ska in en garderob, nej det går inte för där står en gigantisk såg. Snubblar på en hammare i hallen och hoppar över ett berg av verktyg för att ta mig ut på altanen. Och detta byggdamm som lägger sig som en hinna över precis allt..

Men jag ska inte klaga. Snart ska altanen vara klar. Skönt eftersom den där riktiga sommarvärmen från helgen verkar ha försvunnit igen och ersatts med kulingvarning. Igår var det dock riktigt varmt ute. Jag och Sambon passade på att ta en runda med båten och mötte sedan upp ett par Nättrabyfilurer på Haglö.

Två arbetsdagar kvar. Kan inte ens beskriva hur mycket jag längtar nu!

Sommardagar bland bad och byggdamm

Vilka härliga dagar, den ena dagen varmare än den andre. Sambon har precis gått på semester och det är inte utan att jag känner mig lite avundsjuk. Visserligen har jag bara tre dagar kvar, men det verkar som om det fina vädret inte kommer att hålla i sig riktigt så länge.

I fredags tog jag min lediga dag. Blev en solig dag på stranden. Vi firade sedan in Sambons semester med skruva i de sista golvbrädorna på altanen. Festade till det med lite musslor på kvällen och sedan blev det en tur bort till en annan Hasslöbo för ett dopp i hans 32-gradiga (!!) pool. Ganska skönt att hoppa i där när klockan slagit halv tio på kvällen.

Igår tog jag och Sambon ett dopp på förmiddagen för att kyla ner oss ordentligt - och sen började det kluriga jobbet med altanen. Mamma och pappa kom förbi för att hjälpa till (läs pappa och Niklas byggde altan och jag och mamma försökte att få dem att intaga en jämnt flöde av energi för att orka). Nu har vi kommit så långt att hålmåtten ska vara korrekta. Det som kvarstår är att måla det hela två gånger till (mitt jobb) och en del finsnickeri (sambons jobb) - och sen kan vi sätta upp väggarna! Så ja, med lite tur och medvind har vi ett inglasat uterum lagom till Hasslöfestivalen.

Efter allt altanbygge igår blev det grillning vid sommarstugan på Aspan. Gudomlig kväll. Ljummen. Ville inte gå och lägga mig. Så ja, njut av de här dagarna mina kära vänner. Sommaren är kort.. Och på fredag kommer Ledin till ön!