Möte, möte, möte, möte... det snurrar rejält i huvudet denna afton! Får återkomma en dag när allt har fallit på plats igen, eller i alla fall någorlunda.

Sensommarkväll

En Nättraby-promenad en sensommarkväll i augusti.

Ett fint avslut på helgen.

Finbesök

Igår fick Blekinge finbesök i form av tre fd. Växjö-flickor och en tillhörande sambo. Tillsammans med dem dukade vi upp för kräftskiva i den lilla sommarstugan på Aspan. Blev en trevlig kväll med mycket (väldigt mycket) kräftor och annat smått och gott. Snapsvisor, kräftmåne och kräfthattar var givetvis ett måste.

Tack så mycket för en trevlig helg! (Ursäkta att bilderna nedan inte är i toppform, men man tager vad man haver när man har glömt sitt minneskort hemma!). Nu ska jag ladda inför den kommande veckan och försöka att mota bort förkylningen och tröttheten.

Host!

Helgen är här och jag har dragit på mig en förkylning. Jag tycks alltid bli sån här lagom tills det händer något skoj; dålig lagom till Sälen-resan, en igentäppt hals lagom till semestern och nu förkyld lagom till morgondagen då det vankas kräftskiva på Aspan. Efter lite ändringar i planerna blir det nu inte en kräftskiva med "flickorna Fniss". Visserligen kvarstår ju fyra tappra flickor, men på grund av en del bortfall har vi valt att nu inkludera två grabbar i festligheterna. Tror att det kan bli bra ändå, trots förkylning. Något som i alla fall kommer lägligt är sommarvädret, då SMHI utlovat fint väder till morgondagen.

Vad kvällen har att bjuda på vet jag faktiskt inte, men jag känner starkt för en lugn kväll på hemmaplan och hoppas på att det skall kunna bota förkylningen.

Knappt sovit en blund i natt, möjligen har jag slumrat till någon timme. Nu ska jag iväg till jobbet, undrar hur det här ska gå....

Snark!

Energiknippe

Det är en bra dag idag, eller framförallt en bra eftermiddag! Träningen har näst intill legat på hyllan hela sommaren. Har under ett par veckors tid känt att jag borde komma igång igen, men inte riktigt kunnat hitta motivationen. Förrän idag. Nya höstschemt på Wellness är upplagt och jag känner mig taggad inför en massa träningspass i höst. Efter lite tjat från min sambo skall jag tydligen rivstarta det hela idag med ett indoor walking-pass (mest för att jag ändå ska skjutsa in Niklas till stan) Okej, jag får väl ta och medge att jag inte alls känner mig lika pepp på att träna idag som jag gör på att börja om någon vecka. Men det är rätt, när man väl har hittat motivation bör man inte släppa taget om den utan utnyttja den till max.

För att krydda dagen ytterligare damp ikeakatalogen ner i brevlådan idag. En hel katalog fylld med inspiration, om än på ett annat plan än träning. Det riktigt kliar i fingrarna, vill fixa och höststäda för att bona om inför en mysig höst. Ja det är nu alla de där bra höstkänslorna kommer; nystart! Efterhand finns det visserligen en stor risk att de där bra höstkänslorna istället övergår i höstdepp, men det får vi hantera då.

Nu; ladda inför träningen!

3:e pris

Hej Camilla!

Jag vill gratulera och tacka för din medverkan i vår fototävling. Vi gillade verkligen ditt foto och den vy och härliga Blekingekänsla som den fångar!

3:e pris: 2 Biobiljetter skickas till dej. Vilken adress ska jag skicka till? Grattis igen och vi publicerar fotot på Facebook under veckan.

Ha det så gott!

Blekingeflyg

Och jag som aldrig brukar vinna något (kan visserligen delvis bero på att jag aldrig brukar delta i några tävlingar, men ändå). Jag tackar och bockar (och ler stort)!

Måndag.

Det var härligt med en liten Tromtö-promenix med min sambo efter en heldag på kontoret. Tänk att en sådan regnig morgon kunde utveckla sig till att bli en riktigt härlig sensommarkväll. Nu blir det till att steka lite svamp!

Nu väntar...

"Spänningen är olydig!"

...som min lillebror Simon sa när han var liten.

Kantarelljakt

Efter en helg med sena kvällar har söndagen varit väldigt lugn. Förmiddagen ägnades åt att bara sitta hemma med en bok. Eftermiddagen utvecklade sig till att bli en runda ut i skogen tillsammans med Lina för att leta svamp och sedan lite fika på Hasslö. Imorgon väntas jobb igen. Helgerna går fort, på tok för fort.

Kräftskiva på Aspan del 1

Igår utspelade sig den årliga kräftskivan på Aspan. Blev en trevlig, om än ganska lugn, tillställning med många goda kräftor - mums!

Nästa vecka väntar ännu en kräftskiva i den lilla stugan, men då med ett helt annat gäng. "Flickorna Fniss" kommer på besök, och det kan ju inte bli annat än bra!

Lillebror Simon med sina "bonniga" strumpor

Världens bästa farmor och farfar

Far och Faster

Svenska Flodkräftor

Svenska Havskräftor

"Helan går...."

Efter en fredagskväll med lite hemköpt thaimat och lite hemmahäng med Lasse och Emelie är vi idag ganska sega. Solen lyser ju dock så fint så borde göra ett försök att ge oss ut i det fina vädret på en liten promenix. Ikväll väntas den årliga kräftskivan i sommarstugan på Aspan. Ska vi väldigt trevligt!

Kräftskivan 2010

I nyttotagen

Ännu en dag går mot sitt slut. Jag och Niklas har spenderat kvällen med att göra proteinbars och solrossnax. Hur det blev väntar vi med att se till imorgon. Nyttigt ska det ju i alla fall vara, men det behöver ju inte alls vara detsamma som ätbart.

Nu sängen med min bok (och en kopp te tydligen). På återseende!

Svamp

Gårdagskvällen bestod av ännu mer kantarellplockning. Vi börjar bli lite av kantarellexperter! Det är något härligt avslappnande med att gå ut i skogen och leta svamp efter en heldag på ett instängt kontor.

Ljust&Fräscht

Jag har läst många böcker i sommar, den ena bättre än den andra. Jag tänkte nu ta tillfället i akt och dela med mig av min absoluta favoritbok för i år. Räkna dock inte med att det är en bok som du ska läsa innan läggdags, eller en bok du ska ta med dig till stranden, eller att det överhuvudtaget är en bok som man måste läsa från pärm till pärm. Egentligen är det, som författarna själva beskriver det, en soffbordsbok. "En sådan som du ska kunna ha liggande framme utan att egentligen behöva läsa den." - "Ljust och Fräscht-boken"!

Vill du ändå läsa den kan jag lova dig att den bjuder på en hel del leenden. Själv känner jag mig extremt träffad, och är du ens lite intresserad av intredning i någorlunda modernt stuk finns det stor risk att du kommer att känna detsamma. Mer än så tror jag inte att jag säger.

Åter till allvaret.

Första jobbdagen efter semestern är avklarad och det känns helt okej. Kan till och med sträcka mig så långt att det känns skönt att vara tillbaka i de vanliga rutinerna igen. Tre veckors semester räckte alldeles utmärkt, en vecka till och rastlösheten hade förmodligen blivit alltför stor.

Som i ett trollslag kom hösten med i samband med att jobbet började. Lite väl tidigt, ja! Förhoppningsvis får vi i alla fall några fina sommarkvällar till innan regnet och rusket tar över på allvar.

Mitt i Naturen på Aspö

Ett filmklipp från vår rävupplevelse på Aspö

Båtutflykt till Aspö

Det är inte bara semestern som lider mot sitt slut utan även sommaren. Därför gäller det att utnyttja varje dag framöver som bjuder på solsken. Det gjorde vi igår när vi åkte ut till Hasslö för att åka båt ut i Karlskrona skärgård tillsammans med Niklas syster Lina samt Pelle och Karin. Tanken var först att vi skulle ta oss ut till Utklippan, men på grund av hård blåst (och mycket vågor) stannade vi istället till vid en klippa på Aspö. Blev en av sommarens härligaste dagar!

Aspö

Lina ville dra upp dagens femte gädda!

En räv beslöt sig för att hänga med oss en stund, cirka 7 meter bort.
Det är vad jag kallar för "Mitt i naturen"!

Blev verkligen en heldag - hemma igen vid halv tio!

Det här är sannerligen en syn man inte får se ofta av.

Allting har ett slut

... och så även semestern! Har varit en fin ledighet med mycket skoj och äventyr, men ändå med många lugna stunder - precis så som en semester ska vara! Känner mig faktiskt redo för att tag i jobbet nu och få allting på banan igen.

I onsdags tog jag med mig större delen av familjen och utmanade dem i äventyrsgolf på Dragsö. Det gick väl så där kan jag ärligt erkänna. I en grupp på fyra kom jag trea. Igår följde jag med mina kära föräldrar på en Kalmartripp, närmare bestämt Ikea. Jag handlade, hör och häpna, ingenting! Lite inspiration har ju dock Ikea alltid att bjuda på och jag tror bestämt att vi är i behov av ett större hem med lite utökade möjligheter att faktiskt göra något. Gårdagen avslutade vi sedan med en fest hemma hos Per och Veronica.

Idag skiner solen och jag och Niklas skall bege oss ut till Hasslö för att åka båt ut till Utklippan. Det blir fint det!

På tok för gammal....

Öppnar ögonen på morgonen och första tanken som slår mig är att jag inte är tjugo år längre - och det känns! Men rätt så skoj med utgång mitt i veckan, det var verkligen inte igår (eller jo, det var ju precis det det var? Äh!)!

Klippning nästa (Kan man klippa sig med solglasögon på så att frisören slipper se de rödsprängda ögonen? Hm.)!

Onsdag.

En långpromenad innan frukost. En härlig dusch. En frukost bestående av favoritbrödet som jag bakade under gårdagen. Det var härligt och precis vad jag behövde! Idag väntar något jobbigt; begravning. Begravningar är annars något som jag hittills varit förskonad från, vilket jag är väldigt tacksam över. Verner, Verner, Verner...

Kantarellår

Igår gav vi oss iväg på nya kantarelläventyr. Det är sannerligen ett kantarellår, för hur ofta ser man annars skogens guld växa mitt i gruset? "Gruskantarellerna" var dock för små, men vi hittade i alla fall tillräckligt för att kunna få ihop till ett par riktigt goda kantarellsmörgåsar!

På kvällen blev det sedan ost och kex med några vänner hemma hos oss. Helt klart underskattat - ost och kex är fantastiskt gott.

Sista veckan

Vi går in på min sista semestervecka och tänk att solen lyser faktiskt idag (om än på en väldigt molnig himmel, men ändå). Regn är dock att vänta. Det har varit mycket regn under den här semestern, väldigt mycket till och med. Men tack vare att vi fick så fint väder under de dagar vi var iväg, skall jag verkligen försöka att inte klaga nu. Istället skall jag försöka att bara njuta av ledigheten, för snart sätter det fart igen!

Gårdagen spenderade vi i sommarstugan på Aspan. Med oss som gäst hade vi Niklas Mormor som fick återse som gamla sommarstuga vid kusten. Blev en trevlig eftermiddag, det är mysigt att bara sitta och lyssna på Farmors och Niklas Mormors gemensamma gamla minnen.

Sommarkväll på Almö

Fiskelycka

Måste dokumentera gårdagens storfångst som Per fick upp - hans första stora gädda - ett stort grattis! :)

Roadtrip längs västkusten

Vår lilla roadtrip längs västkusten har nått sitt slut och vi har nu åter landat på blekingsk mark. Blekinge välkomnar oss med ösregn (av värsta slag). På västkusten däremot hade vi väldigt fint väder. Att semestra i Sverige är helt klart underskattat. Vi har haft den bästa semestern på länge och jag kommer leva på det här ett bra tag framöver. Många har frågat "Vad gjorde ni då?". Gjorde och gjorde... det är svårt att sammanfatta allting på ett bättre sätt än att bara säga "Vi hade det helt enkelt bara bra!".

Blev en natt i Helsingborg med strandhäng, restaurangbesök med Robin, drinkar och strandpromenader i solnedgången. Vi styrde sedan kosan mot Båstad, närmare bestämt Torekov, där vi spenderade två nätter. Det var helt klart höjdpunkten på hela semestern - vi bodde fint, avnjöt gigantiska hotellfrukostar, åkte till Båstad för strandhäng, hängde i poolerna vid spa:t på kvällarna, drack drinkar och bara njöt. Underbart! I fredags begav vi oss sedan till Halmstad för att hälsa på kusinerna. Blev en liten sväng i hamnen för att se det omtalade "Tall Ship Race" och sedan lite fest på kvällen (väldigt lugn sådan för min och Niklas del). Landade sedan i Karlskrona igen under gårdagen. Hur bra vi än har haft det på vår lilla trip så var det ändå väldigt skönt att komma hem igen. Borta bra men hemma bäst! Bytte hotell-, strand-, och barhäng mot fiske på en ö och lite hemmafest för att sedan somna i sina egna sängar. Faktiskt inte så dumt det heller!

Kaffe Karlsson

Helsingborg

Robin och Niklas

Redo för spa i Torekov

Båstad

Lyxhäng på vår egna altan i Torekov

Torekov

Tack för ett par väldigt fina dagar!

Kantarellpaj

Filurat lite kring vad vi skulle göra med kantarellerna och beslutade mig till slut för att göra en kantarellpaj. Så det blev vår kvällsmat denna afton - kantarellpaj med västerbottenost taoppad med babyspenat - mumma!

Torkö

Idag har jag gjort något som jag som före detta Ronnebybo borde gjort för länge sedan; besökt Torkö! Visserligen är där livsfarligt att bada där för en klumpeduns som mig, men ack vad fint (och jag tog faktiskt ett dopp ändå)!

Imorgon bär det av mot Västkusten. Semester är underbart!

Sommarens återkomst

Igår kom sommaren åter. Jag och Niklas spenaderade dagen på Aspan med promenader och grillning. Härligt!

Sent på kvällen hörde sedan Per och Veronica av sig och lite spontant blev det sedan minigolf på Karlskronas finaste minigolfbana, Dragsö!

Tack alla för en fin dag! :)