När regnet tar över

Det regnar, och det regnar och så regnar det lite till... Gräset växer så det knakar, vilket är bra vid nysådden men mindre bra gällande resterande gräsmattan (då vi aldrig kan klippa den!).

Igårkväll tog vi en tur ut till en stuga utanför Karlshamn. Där vankades det 60-årskalas med släkten. Många högljudda skratt och stortjut. Tack alla för det!

Så vad ska vi hitta på denna regniga söndag?

Finfredag med guldkant

Tog en tur till min forna hemstad Ronneby efter jobbet idag. Mötte upp bästa Miriam och tog ett besök på underbara Café Mandeltårtan. Mätta och belåtna tog vi sedan en långpromenad i vackra Brunnsparken/skogen. Inte en tyst sekund utan ständigt pladder. Tack för den energiboosten!

En sommarkväll i juni

Sitter på en klipphäll vid havskanten. Vattnet kluckar lugnande mot strandkanten och Sambon roar sig med sitt fiske. Det är precis så som det ska vara, en sommarkväll i juni. Mår fint.

En doft av hav

Kom precis hem från en kvällspromenad. Det är något speciellt med havsdoften en sommarkväll. Något speciellt bra.

Uppladdning

Midsommarafton tog slut på energireserven, och därav har vi ägnat helgen åt att ladda upp batterierna igen. Det har alltså varit en lugn helg. Gårdagen bjöd på lite fix i trädgården mellan regnskurarna, och sedan en middag för fyra i stan på kvällen. Idag blev det en långpromenad på ön följt av en tur till Kosta. Efter en liten fisketur i afton så tror jag att jag nu kommer att somna gott i soffan.

Ny vecka och nya tag. Den där semesterlängtan börjar kännas lite smått...

Och så...

.... en liten midsommarbild på oss själva. Femte midsommaren ihop. Eller nej, sjätte faktiskt.

Midsommarafton 2014

Gårdagen bjöd på en mycket trevlig (över förväntan) midsommarafton i den blekingska skärgården. Uppehåll hela dagen, men framåt kvällen frös jag så att kroppen skakade - en riktigt svensk midsommarafton med andra ord.

Faktum är att i år blev det en sådan där traditionell midsommarafton. Supandet har övergått (ja inte helt då) till barnarop och lekande. Några tonåringar såg vi inte till. Nej numera när vi firar midsommar är man antingen barn eller vuxna, och tonåringarna skulle väl aldrig i livet vilja fira midsommar med oss vuxna skulle jag tro. Vid middagstid begav vi oss till ut Björkenäs för att börja midsommarfirandet där. Silla-lunch, lekar, dans kring midsommarstång, snappsvisor, jordgubbar och glass... ja allt som hör midsommar till! Framåt kvällningen begav vi oss sedan vidare till Hasslö och hem till en vän något kvarter bort, för att fortsätta aftonen med vin och drinkar.

Tack samtliga för en fin midsommarafton!

Midsommarledighet

Midsommarledigheten är inledd. Jag passade på att vara på jobbet väldigt väldigt tidigt i morse, för att sedan gå hem lika tidigt. Skönt! Väl hemma fick jag för mig att baka bullar. Bra att bunkra upp lite i frysen inför kommande fikagäster i sommar.

Nu om en stund ska vi bege oss in till stan. En middag för fyra och lövmarknaden på det. Det blir nog bra.

Ha en fin midsommarhelg!

Jag brukade älska att fota, ta kameran med mig på var fest, på var tillfälle vi skulle iväg på, på var promenad. Numera fotar jag allt mer sällan. Med kameran alltså. Mobilen används allt mer, ett behändigt fotande men ganska tråkigt. Jag var på en fotokurs i höstas, jag tror att jag tappade stinget lite efter det. Istället för att bli peppad kände jag mig stressad av alla saker jag skulle tänka på - för att kunna knäppa ett par bilder. Därför har kameran blivit liggande nu ett bra tag. Det känns helt enkelt inte så avslappnande att ta en foto-promenad, jag vill ju slippa tänka - det är ju det som är själva grejen. Men i helgen som gick tog jag faktiskt ett par bilder. Inga mästerverk men likväl några av de fåtal bilder som har tagits i år.

I övrigt rullar dagarna förbi i en väldig fart. Folk börjar gå på semester. Snart. Snart. Snart. Då blir det lite lugnare. Då ska vi andas. Igårkväll blev det en tur ut till en ö på andra sidan stan, där det väntade en trevlig dejt med två små flickor. Imorgon är det lövmarknaden i Karlskrona, en högtid som är större än självaste midsommarafton i denna stad. Ja, man skulle i alla fall kunna tro det.

Nu ska jag lägga mig i soffan en stund. Det hör inte till vanligheterna. Men just i afton värker varenda cell i hela kroppen av trötthet.

En helg i trädgården

Trött efter en heldag i solskenet. Vi har spenderat hela dagen på ön idag, det är då inte ofta det sker. Ockuperade solstolarna på altanen en stund och sedan satte vi fart med trädgårdsarbetet - igen! Dagen till ära har vi tagit ner en massa grenar (och även något enstaka träd), klippt gräset, planterat, dragit ogräs, fyllt på med barkmull i häcken och... Ja lite av varje med andra ord! I helgen har två björnbärsbuskar fått flytta hem till oss, det har såtts smultron och ett träd har planterats på framsidan. Ser med spänning fram emot resultatet - björnbär och smultron! Hur trädet blir ska också bli spännande. Har jag någon gång nämnt att det är viktigt att läsa om växterna innan man köper hem dem och planterar dem? Det gjorde jag med trädet - det trivs i soligt läge. Något jag inte läste (förrän trädet var planterat) var att det är ett mycket svårskött träd. Hm. Förmodligen dömt att misslyckas det här.

En tidig lördagsmorgon

Det är tidig lördagmorgon och jag sitter vid havet har precis intagit en kopp kaffe och en ostsmörgås. Har suttit här ett tag nu. Klockan ringde på tok för tidigt för att vara en lördag, men har man lovat så har man. Sambon håller nämligen på med sin favoritsyssla; fiskar. Humöret skiftar. För någon minut sedan muttrade han "jag ska aldrig mer fiska på det här skitstället" och några sekunder efter det fick han napp - så nu har jag en belåten sambo igen (och tur är väl det när vi har offrat vår sovmorgon för detta!).

Sommarstund har guld i mund

Redan sommarvärme är en tanke som slår mig. Fast redan och redan, vi går mot mitten av juni. Nästa vecka är det dags för midsommarafton. Midsommarafton! Hur är det ens möjligt. På jobbet pratar de om semestrar, om vad som behöver göras innan, vad som ska göras under, hur arbetat ska fortlöpa under semesterperioden. Själv känner jag mig som ett frågetecken. Jag har inte ens koll på vilket datum det är då jag ska gå på semester, vilken vecka har jag koll på (samma som vanligt) men inte mer än det. Än mindre har jag några planer för semestern eller några tankar kring hur jag ska hinna med allt innan det är dags att gå på ledighet. Det är kanske det sistnämnda som är problemet egentligen, det är främst det som jag inte orkar tänka på.

Idag tog vi en tur till stranden efter jobbet. Vi blev sittande drygt en halvtimme sedan blev vi rastlösa igen. Men ändå. Ser fram emot fler sådana stunder i sommar.

Helgens projekt

Mycket möda leder till resultat. Faktiskt.

En helg i Juni

En långhelg går mot sitt slut, en långhelg innehållande fina sommardagar. Vi har hunnit med lite av varje. En torsdagskväll med besök, och fiske på Almö. En fredag med en tur ut till sommarstugan, en middag hos föräldrarna, ännu mer fiske och besök från Nättraby (långt in på natten). En lördag med trädgårdsfix, en spaljé på plats liksom en soptunne-gömma, samt ytterligare besök från Nättraby (och givetvis ännu mer fiske). Idag har vi gett oss ut på snigel-jakt. Jo de där förbenade mördarsniglarna har nu tagit sig ut på Hasslö också, men vi har svarat med krig. Har läst så mycket om sniglar så man skulle kunna säga att jag numera är lite av en snigel-expert. Utöver snigel-kriget blev det dagen till ära lite solande i trädgården samt ytterligare en tur ut till sommarstugan.

Snart är midsommar här. Hur är det ens möjligt? Jag har ju inte ens hunnit med ett dopp i det blå ännu. Snart måste vi få en helledig helg. Faktiskt.

Grupptryckets fördelar

- Han undrade om vi skulle med imorgon.
- Hon också. Men jag orkar verkligen inte det.
- Nej jag känner inte för det jag heller.
- Vi var ju där i måndags, det får ju räcka.
- Ja precis, vi hoppar det....
- Fast jag skulle verkligen behöva det.
- Jo...
- Vi kanske skulle boka oss ändå...?
- Usch... Jaja... Gör ni det så gör jag det.

Det är fler än jag som är trötta just nu, som har en motivation med kanter som spricker. Morgondagens Cross-fit-pass är nu inbokat. Prisa vare grupptrycket! Nu ska jag bara överleva också.

Sambon är ute och fiskar med sin nya fiskeutrustning. Vädret gjorde att jag stannade hemma. En lång dusch och sedan krypa upp i soffan med myskläder, det tyckte jag kändes mer passande i afton. Det blir nog sol en annan dag.,,

En weekend i Malmö

På väg hem från Malmö, ler vid minnena  från gårdagskvällen. Vi upplevde fina stunder i Växjö, några fjuttiga år som uppfattades som en hel livstid. Att det kan vara så härligt att få dricka lite för mycket rosévin med er och dansa loss på ett köksgolv. Så otroligt fint att få höra Emelie köra gangamstyle på dragspelet. Så underbart att få "fuldansa" bland snobbiga typer på ett hippt uteställe. Att få skratta tills man inte får luft. Och ja.... Det jag vill säga är; tack för en fin helg - ni är bäst!

Ett djupt andetag och sedan ska jag nog klara ett par vardagar till. Får nog dra ner lite på vin-konsumtionen nu.