En tur i den blekingska skärgården

Vi har varit på vift, tisdag till torsdag befann vi oss nämligen inte på lilla Hasslö utan långt ut på det blå. Jag kan fortfarande nästan känna hur det gungar till emellanåt.
 
I tisdags åkte vi tillsammans med Kim och Jennie ut till Stenshamn/Utlängan. En riktig liten pärla mitt i den blekingska skärgården, där vi parkerade båten för natten bland alla röda sjöbodar. På onsdagen styrde vi båten vidare till havs - mot Utklippan. För er som inte vet va Utklippan är så är det Sveriges sydostligaste ögrupp - mitt ute i ingenstans. En väldigt vacker plats med rikt djurliv, bland annat finns det en stor sälkoloni som håller till strax utanför ön. Framåt onsdagkvällning kom Kim på den utomordentliga idén att vi skulle ge oss ut på en egen liten sälsafari - i hans lilla gummibåt. Sagt och gjort - i en båt för tre personer tryckte sig fyra personer plus en hund ner och begav sig ut på äventyr. Väl ute insåg i alla fall jag att detta kanske inte var bland det smartaste drag vi gjort - för oj vilka vågor och oj vad liten båten helt plötsligt kändes. Men sälar såg vi - säkert ett hundratal. De var väldigt nyfikna på vår lilla båt och tittade upp precis intill båten för att säga hej. På grund av de väldiga vågorna fick vi tyvärr inte en enda skarp bild på våra nya vänner - men minnet från denna afton kommer nog att finnas med mig för evigt. På kvällen när våra medresenärer gått och lagt sig gav sig jag och Sambon ut på promenad på Utklippan för att titta på månskenet. Vi slog och ner på en sten och jag fick "den där" frågan. Som sagt - en afton som jag kommer att minnas.
 
På torsdagmorgon var det dags att bege sig hem igen - innan det blåste upp för mycket. Men vågorna  gick ändå - rejält. Stackars Bella höll till nere i ruffen, väl nerbäddad. Vi var hemma igen på eftermiddagen, sjöbenen var lite darriga och det blev inte många knop gjorda på hemmaplan. Eller jo - vi passade på att duscha av oss och tvätta upp all tvätt. För hur härligt det än är att vara borta ett par dagar till havs (speciellt på Stenshamn och Utklippan som är riktiga paradis för en sjöbod- och fyrfantast som jag) så är det ändå otroligt skönt att komma hem igen. På kvällen tog jag och Sambon en "dejt" i Karlshamn på fina Vägga Rökeri och sedan en tur hem till föräldrarna på hemvägen. 
 
Ja, det är fantastiskt skönt med semester!
 

Kommentarer
Postat av: EmelieCharlott

Åh vad mysigt, grattis! Ser fram emot resultatet av "den där" frågan 💕


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Vad hade du på hjärtat?

Trackback