Blödande småstadshjärtan

Det är nu klart; Jekyll & Hyde i Ronneby lägger ner. Och för er som inte är så bevandrade i Ronneby är Jekyll & Hyde en blandning mellan ett fik och en pub, ett mycket populärt tillhåll för alla ungdomar i Ronneby som är beläget precis intill torget. Vad är då anledningen till denna stängning? Jo, puben har blivit belagd med ett beslut om att inte få spela musik efter klockan 22 om kvällarna. Detta då grannar klagat på för hög musik under kvällstid. Och det är väl rimligt. Ungefär lika rimligt som att man bygger ett hus i Kallinge och sedan börjar protestera mot den befintliga flygplatsen som ligger en bit bort. Inte är det väl acceptabelt att flygplatsen ska få vara kvar nu när jag har hit, flygen stör ju (jo dessa protester existerar i verkligheten)?!

Efter att ha läst dagens
artikel i tidningen utbrister jag bara i en stor suck. På något vis känns det hela som Ronneby i ett nötskal. Alla klagar för att det finns för lite i Ronneby att göra, att Karlskrona tar för sig i alltför stor utsträckning på bekostnad av Ronneby och att hela Ronneby dör ut. Men inte tycks det vara någon som gör något åt det.  Vill man ha lugn och ro ska man inte flytta in mitt i city, precis intill en pub. Inte heller flyttar man intill en flygplats. Och man klagar  definitivt inte efter det att man gjort ett sådant givet missbeslut, än mindre ska man ta hänsyn till sådana åsikter. Behöver jag tillägga att Ronneby kommun utnämndes för något år sedan till att vara den mest företagsfientliga kommunen i Sverige? Och det är verkligen trist, för i grund och botten är jag ju ändå Ronnebybo. Jag vill gärna gynna de handlare som finns i den lilla staden, jag glädjs med deras framgångar och vill värna om småstaden.

Nu ska bolaget som driver Jekyll & Hyde etablera sig i Karlskrona istället. Önskar dem lycka till och hoppas på en radikal förändring i kommunledningen efter valet. Ut med de gamla och in med de nya - för den lilla stadens skull! (eller så får Karlskrona ta över Ronneby istället, kanske lika bra det)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Vad hade du på hjärtat?

Trackback