Misär

Gick in på aftonbladets hemsida efter att ha skrivit det tidigare blogginlägget. Genast drabbades jag av illamående. Här sitter jag i trygga Sverige och berättar om mitt liv som innehåller bio och parmiddagar och att det nu kommer bli en termin med hårt plugg. I Haiti har hundratusentals människor dött i jordskalv och flertalet av de som faktiskt överlevt lever i misär. Skickade genast ett sms för att skänka 50 kronor. Det är inte mycket, verkligen inte, men det är i alla fall något. 50 kronor mindre kan jag lätt leva utan. Kan du?

Skänk här!

Inspirerad av Ellen, tack!

"Flickan ligger på en madrass under ett träd utanför det som ska föreställa Port-au-Princes allmänna sjukhus. Hon heter Susanne och är nio år. Har en bruten arm och ett krossat knä. Hon är föräldralös, men vet det inte än. "Mamma kommer snart", säger hon. Grannen Patricia Dechamp tog hit henne. Det är hon som har satt plåster på Susannes knä, bundit in hennes arm i en kartong och gett henne tabletter med paracetamol.


Någon läkare eller sköterska har inte varit här på fyra dagar. En fluga kryper över Susannes arm. Benet skakar. Patricia Dechamp går bort en meter. Berättar lågt, nästan viskande:"Gud ville rädda Susanne. Men hennes familj är död." Port-au-Princes allmänna sjukhus var fram till i måndags Haitis största. Nu liknar det ett slagfält. Sjukhusbyggnaderna har inte rasat, men är fulla av sprickor och har stängts. Hundratals skadade ligger under träden på sjukhusets gård. Några på sjuksängar, andra på madrasser eller direkt på marken. Mitt bland dem ligger en död man. Han är naken, utslagen över en brits, men ingen ser åt hans håll."

- Utdrag från Aftonbladets artikel -


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Vad hade du på hjärtat?

Trackback