År 2010

Då börjar år 2010 lida mot sitt slut och det är dags för min årliga årsresumé (märk väl att jag absolut inte tvingar någon att läsa). Det har varit ett omtumlande år. Ett väldigt omtumlande år.

 

Vintern och våren 2010 kommer jag förevigt minnas som en stressig och väldigt intensiv period. Biblioteksdagarna blev bara längre och längre och antalet vetenskapliga artiklar som skulle läsas tycktes aldrig ta slut. Magisteruppsatsen var nästa projekt och jag, Johanna och Marcus spenderade otaliga timmar, dagar och kvällar för att försöka få ihop något vettigt. Svordomarna var många och antalet kaffekoppar kanske ännu fler. ”Tidigare forskning, tidigare forskning!”. När ska hon egentligen ge sig, räcker det inte snart? I övrigt bestod vinter/våren av småprojekt som förgyllde tillvaron. Vem minns exempelvis inte ”fem över sex hos mig” med ett leende på läpparna?


Våren nalkades mer och mer. Snön som aldrig tycktes försvinna började ändå ge sig och töa bort. Flickorna fniss begav sig till Malmö för att ta studieledig helg, innehållande shopping, god mat, drinkar och en hel massa fnissande. Sista allkårsfestivalen tog fart, sista kvällen med gröna overaller. Det var någonstans där, i geggan på festivalområdet, som jag kände den där riktiga känslan av att jag nu hade gjort mitt. Studentlivet kunde avslutas och det med flaggan i topp. Minnet av examensdagen med examensbanketten ligger mig varmt om hjärtat. Jag minns att jag den kvällen, på Sivans dansgolv, ville att tiden skulle frysas. Jag hade så gärna velat spara just den stunden och ha möjlighet att gå tillbaka emellanåt bara för att känna just den där fullkomliga lyckan. Kvällen avslutades i lite tårar och ”jag kommer att sakna er något enormt!”.


Sommaren kom och mitt liv som icke-student skulle ta vid. Vad skulle det egentligen bli av mig? Jag och Kombon tog vårt pick och pack och flyttade ifrån vår gemensamma lägenhet i Växjö. Började ett sommarvikariat på Tarketts ekonomiavdelning och där blev jag kvar sommaren ut. Hade jag inte bott i en resväska tidigare så gjorde jag definitivt det nu. I princip spenderade jag varannan natt i Ronneby och varannan natt i Nättraby. Mina tillhörigheter spreds ut och jag kände mig.. hemlös! I övrigt var det en mycket varm och fin sommar. Minns starkt sommarkvällarna på Café Grevens uteservering, ”nakenbadet”, de otaliga kvällsdoppen i havet, cykelturerna , Stockholms- och Halmstadsvisiten och känslan av att få uppleva en ”riktig” sommar efter ett par somrar i Småland.

 

Mitt vikariat på Tarkett tog slut. Jag tog mitt pick och pack och flyttade hem till Niklas i Nättraby. En bit in i augusti fick jag en ny visstidsanställning och denna gång på BTH:s ekonomiavdelning i Karlskrona, en visstidsanställning som skulle gå ut vid årsskiftet. Glad i hågen tackade jag ja och flyttade in i mitt kontor i den helt nytillbyggda delen av BTH. Köpte min första bil och känslan av frihet, att kunna ta mig vart jag vill när jag vill, var enorm. Rastlösheten kröp sig på framåt hösten – jag menar vad gör egentligen alla efter klockan 17 när arbetsdagen är slut? Den lugna tillvaron i Karlskrona kändes främmande jämfört med den tidsbrist som jag känt av under hela våren i Växjö. Hoppade på en distanskurs och började plugga på halvfart parallellt med jobbet. Införskaffade även ett gymkort för att fördriva tiden ytterligare. Hur jag tänkte? Så här i efterhand vet jag faktiskt inte. Hösten flöt förbi med ytterligare ett väldigt trevligt Malmöbesök tillsammans med Flickorna Fniss och även diverse fester i karlskronaområdet. I december mottog jag, Johanna och Marcus varsitt stipendium på Linnéuniversitetet för bästa magisteruppsats, något som kändes som lite av en seger. Efter alla motgångar vi hade under våren, kändes det otroligt skönt att få bekräftat att vi ändå presterat något bra. Julen 2010 firades i släkt och vänners tecken.

 

Ja, år 2010 har sannerligen varit ett omtumlande år. Livsavgörande steg har tagits och man skulle faktiskt kunna säga att jag nått ett nytt skede i livet. Kanske kan man till och med säga att jag blivit lite vuxnare, om inte mentalt och inte så mycket åldersmässigt, så i alla fall erfarenhetsmässigt. Jobbet på BTH har blivit förlängt till december 2011, vilket känns otroligt skönt och som en enorm trygghet. Efter två år tillsammans skall jag och Niklas flytta in i en ny lägenhet i januari, vår första riktigt gemensamma lägenhet, något som är väldigt efterlängtat. Lite av ett nytt kapitel skall ta fart, jag ska bli sambo och vuxen på riktigt. Hur det sista ska gå till vet jag dock inte riktigt, men det ska nog gå bra. Nyårsafton skall firas i goda vänners lag här i Nättraby och jag tror att det kommer att bli en mycket trevlig kväll som kommer att spegla år 2011 perfekt.

 

Tack alla ni som förgyllt mitt 2010. Tillsammans med er kan år 2011 inte bli annat än bra!

 

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Men herregud Camilla hur har du kunnat undanhålla bilden på mig och Lina så länge!? Har inte sett den innan och har nu skrattat hysteriskt i minst fem minuter:) Snälla kan du inte maila över den till mig? Hoppas allt är superbra med dig! Gott nytt! Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Vad hade du på hjärtat?

Trackback