Nu är dag ute...

Nu är dag ute, och löses ej panter åter; have då panthavaren våld, att den å häradstinget en gång, och i staden å tre måndagar, uppbjuda och sedan lagligen värdera och mäta låta. Vill då ägaren lösa panten åter; göre det i staden inom fjorton dagar, och å landet inom en månad, sedan det honom kungjort var, och gälde därtill den ränta, som han utfäst haver. Vill eller gitter han ej; stånde honom fritt, vad han hellre vill låta panten under offentligt utrop till salu gå, eller låta borgenären den behålla efter värderingen. Varder panten högre värderad, eller försåld, än gälden är; njude då gäldenären det över är: panten minde; fylle han bristen.

Nej det här är ingen dikt, även om det kan låta så. Detta är faktiskt ett utdrag ur Svenska Rikes Lag; Handelbalken, kapitel 10 (Om pant och borgen), andra paragrafen. Texten är uråldrig då lagen är från 1736. Tydligen gillade de kommatecken på denna tid.

Det är det här jag sysselsätter mig med om dagarna; tolka lagar. Jag förstår om ni är avundsjuka.

Kommentarer
Postat av: josse

Jo jag vet.. När det va de sista avsnitten innan sommaren bodde vi ju ute på senoren redan och då hade vi inte de kanalerna ju:p Så jag har ju inte sett något av de sista avsnitten:p hehe jo de var ju verkligen de.. pusss

2009-09-24 @ 16:47:44
Postat av: Turid

välkommen till min värld! Kan rekommendera karnov, räddaren i nöden.

2009-09-24 @ 17:10:11
Postat av: Camilla

Haha. Ja du sysslar ju med sådant här jämt! Men jag tycker nog att det är ganska intressant, bara det att vissa lagar är ju svårare att utläsa än andra. Tack för tipset! Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Vad hade du på hjärtat?

Trackback