En ekonomstudents funderingar..

Ibland funderar jag på vad jag egentligen har lärt mig under dessa år på ekonomprogrammet. Kan jag verkligen något mer nu än vad jag kunde när jag började här? Hade föreställt mig att jag skulle kunna betydligt mer under mitt fjärde år, att vi skulle vara något av "experter". Till sommaren ska jag trots allt vara yrkesklar - hur ska det gå till? Inte ens nu under mitt fjärde år kan jag svara på frågan "Vad lär du dig egentligen på ekonomprogrammet?". Borde inte det kännas lite oroväckande?

Men ekonomi är så stort och näst intill omöjligt att förklara för något som inte är det minsta insatt. Hur förklarar man egentligen för sin 12-åriga lillebror att man sitter och läser om teoretiska avskrivningar vid ökande inbetalningsöverskott? Eller vad sägs om meningen; "Inflationseffekten kan elimineras genom övergång till en real räntabilitetsberäkning via avskrivningar på återanskaffningsvärdet, men detta löser inte realränteeffekten.". Vilka icke-ekonomer förstår ett skvatt av det?

Sammanfattningsvis; jag kan nästan ingenting om ekonomi och nästan ingenting om redovisning och revision (trots att jag går fjärde året med inriktigt på just det) men faktum är ändå den att jag kan oändligt mycket mer än vad jag kunde för tre år sedan!

Lite tankar från en förvirrad ekonomstudent på biblioteket. Har spenderat på tok för mycket tid här den sista veckan. Varit på plats klockan åtta hela veckan lång så ikväll tycker jag faktiskt att jag är värd att gå hem innan klockan 18!

God kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Vad hade du på hjärtat?

Trackback