Skidresan 2008


image537



Då var skidresan 2008 (2007 enligt Malin) till ända. Resan var toppen, skratten var många, människorna underbara, korten flera och vädret helt klart godkänt!

Söndag - Upp tidigt. Mådde jätte dåligt och trodde att jag skulle få stanna hemma. Svartnade för ögonen och ett tag trodde jag att jag skulle svimma. Som tur var ordnade det sig och klockan 7.05 begav sig Lina och jag upp till Teleborg för att möta upp Emelie, Malin och Johanna vid busshållsplatsen. Resan upp till Lindvallen gick bra - inga större katastrofer. Ett tåg ersattes med buss (på hemresan insåg vi att tåget egentligen var en rälsbuss och därmed var bussen betydligt bekvämare!). Väl uppe i Lindvallen fick vi kånka våra tunga väskor i den höga snön. Trodde aldrig att vi skulle komma fram till vår lilla stuga. Veckans första vurpa gjordes utanför stugan (utan skidor!) av mig såklart. Ajajaj! Väl inne slängde vi i oss lite egenvärmd pizza (med stor betoning på slängde), drog på oss någorlunda respektabla kläder, lite smink och en borste genom håret - Redo för fest! Begav oss bort till Elin (Malins kompis - vår alldeles egna liftvakt) där det väntades förfest till vackra toner (min brända skiva) och sedan utgång på HC (Högfjällshotellet). 

Måndag - Upp klockan åtta, trötta som få! Hyra skidor och köpa liftkort och sedan upp i de vita backarna. Framåt eftermiddagen sken solen på den klarblå himlen - Underbart! Kvällen spenderades i stugan framför tv:n med varsin varm choklad.

Tisdag - Andra dagen i backen. Vädret lite sämre än dagen innan men ändå lite sol som skymtade i fjärran. Lina och Johanna hade övat upp sina skidåkningskunskaper och åkte mest röda backar tillsammans med oss andra. Jag tvingade (nästan i alla fall) till och med upp stackars Johanna i en svart backe och visst överlevde både hon och jag! På kvällen blev det after-ski på Wärdshuset. Livemusik, cider och öl efter en heldag i backen - kan det bli bättre?

Onsdag - Jag och Johanna först ut i backen. Snön yrde och vinden piskade i ansiktet uppe på toppen. Bestämde oss att hålla oss i de nedre backarna (det vill säga barnbackarna) för att skydda oss mot den värsta vinden. Jag och Johanna fann vår favoritbacke - Snögubbeborg - en äventyrsområde med diverse talande figurer. Det bästa med detta område var att man kunde åka off-pist och hoppa på en hel rad olika gupp. Min första vurpa (på skidor i alla fall) gjordes givetvis under denna dag och nog var det nära att det blev fler än en. Även veckans pinsammaste minne upplevdes under denna dag. Jag och Johanna tog oss in i ett litet leksakshus med våra skidor på för att titta vad som fanns där inne. Det var lätt att åka in men betydligt svårare att ta sig ut - först ut ur en liten dörröppning och upp på en liiiiiten backe med skidorna på. Först ut var jag - täckte väl förmodligen hela dörröppningen samtidigt som jag höll i mig i ett träd för att inte åka baklänges - då en skidskolelärare (en ganska snygg sådan dessutom) och alla hans skidskolebarn kom förbi och han tittar på mig och säger "Eeehh... det ser ut som det är upptaget där - vi får nog åka vidare!". HAHA! 

Efter lunch någon gång lurade vi med oss även Lina och Emelie till Snögubbeborg och även dessa blir märkbart förtjusta i off-pisten. Endast Malin (som aldrig ens besökte Snögubbeborg) blev vurp-fri efter semesterveckans slut. Någon gång vid två, halv tre fick vi dock nog av vädret och begav oss hemåt. Jag, Johanna och Lina beslöt oss för att leka lite i snön. (blir vi någonsin för gamla?). Hittade en pulka och en stjärtlapp som vi sedan susade (hrm!) vi ner i backarna. På kvällen kom Malins kusin och hans kompisar förbi. Sex killar plus Emelie och Lina drack öl medans jag, Johanna och Malin drack otaliga vinglas (mitt och Johannas fnitter var ett faktum!).   

Torsdag - Dags för hemfärd! Klockan ringde klockan sju och fem trötta ekonomer skulle nu ta tag i städningen! Det hela gick faktiskt väldigt smidigt och vi var ute ur stugan runt halv nio. Släpade åter igen våra väskor i den höga snön till bussen, lämnade dem i ett bagageutrymme och spenderade sedan ett par timmar i receptionen respektive McDonald´s i väntan på att bussen skulle avgå. Hemresan gick hyffsat lindrigt den också. Skrattsalvor utlöstes då två förvirrade individer (nej för en gångs skull syftar jag INTE på mig själv) trodde att "Stillastående på grund av tågmöte" innebar att personalen på tåget mitt under resans gång fått för sig att ha ett litet personalmöte. HAHA! En bit av resan lyssnade vi till radiomannens stämma då det vankades handbollsmatch mellan Sverige och Tyskland. Vi anlände till Växjö i tid - klockan 21.47!

Fredag - Lite smått irriterad över att resan redan är över och lite smått orkeslös vid tanken på att jag nu ska behöva ta igen ALLT det som har missats tidigare i veckan. Fått mitt statistik-resultat - skönt att ha det över! Ikväll kommer en viss Mister förbi och stannar här i helgen. Inget plugg i helgen heller med andra ord  - ska se vad jag kan tänkas hinna med nu i eftermiddag.

Veckans klant: Jag som trillade redan innan den riktiga skidsemestern börjat!
Veckans trillare: Lina blev överlägsen vinnare av denna plats!
Veckans vurpa: Hm, lite svårare.. Men jag tycker nog ändå att Johanna kan knipa åt sig den platsen då hon trillade vid liftkön med varsin skida om sig och ropade "Kan ngn knäppa av mig skidorna?!" HAHA!
Veckans fyllo: Elin var nog värst men om vi bara tittar på oss fem vinner garanterat Malin!
Veckans tumme - ägs helt klart av Emelie (endast jag och mina medåkande förstår nog det här!). HAHA!

Har Du verkligen orkat läsa ända ner hit? Du är inte klok! ;) Tackar i alla fall mina medresenärer för en underbar resa - ser fram emot en eventuell skidresa 2009 (eller blir det 2008 nu då Malin?).




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Vad hade du på hjärtat?

Trackback