Ska vi bli bagare efter våra ekonomistudier...?

Faster Karin från Halmstad ringde precis. Skjuts hem imorgon - underbart! Komma hem och bara.. ja bara få vara ledig över en helg! Men innan dess ska tentan avklaras. Vet egentligen inte hur mycket som har klarnat idag. Har tryckt in en massa fåniga (men bra sådana) historier och kodord för att minnas alla dessa punkter (ytinlärning till max - jag vet!). Idag har vi diskuterat bröd, deg och liknande - hm, hur var det nu igen?

Konstruktion mot kundorder - Vi har då mjöl, jäst m.m. och utarbetar en deg efter kundordern.
Tillverkning mot kundorder - Degen är färdig - bakar klart brödet då vi fått kundordern.
Montering mot kundorder - vi har rulltårtan klar (som består av deg eller smet?) och ska sedan välja om vi ska bre på sylt eller marmelad (??!) utifrån vad kundordern säger.
Tillverkning mot plan samt lager - vi bakar en hel massa bröd och rulltårtor - gjort vissa prognoser och tror att våra studiekamrater är så pass hungriga och fikasugna att vårt utbud kommer att matcha efterfrågan. Eller så planerar vi att lägga bröden och rulltårtorna i frysen.

Spekulation sker vanligvis i en varudaglighandel som Ica maxi i Ronneby. Dock förekommer senareläggning (och posponement) "bakom kulisserna" där smörgårstårtor och vanliga tårtor görs efter beställningar. Hm, skulle det senare kunna vara grundutförande av varianter kanske? Landgångsbröden är desamma och antar att tillbehören specificeras i beställningen. Med andra ord är det nog inte modularisering, men gränsen är dock vag.  

Se vad man kan lära sig genom att ta ner logistiken på en vettig nivå. Hehe! (reserverar dock för att det inte stämmer helt och hållet!).


"Nu ska jag spela cs. Vi ses imon baby!" Haha. Lillebror Simon upphör aldrig att förvåna..


Kommentarer
Postat av: Emelie

Okej, nu är jag nervös. Du menar väl inte att man ska kunna...vad än är du pratar om ovan? Suck. Hade jag bara kunnat hålla i ett köksredskap utan att göra mig illa skulle nog en bagarkarriär vara nåt för mig...

2008-02-21 @ 21:41:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Vad hade du på hjärtat?

Trackback