År 2008

År 2008 börjar lida mot sitt slut och det är dags för en årlig sammanfattning, ni vet en sådan som ingen orkar läsa men som ändå skall skrivas. Har faktiskt haft svårt i år att få ihop vad som egentligen har hänt under året. Men efter att ha tänkt ett tag fick jag tag i en lös tråd långt där inne bland minnena och har nog sedan kunnat spinna ihop ett ganska bra nät över vad som egentligen har hänt.


År 2008 inleddes utanför Grace i Växjö där Johanna, Malin, Emelie, Anton och jag försökte med det omöjliga, det vill säga se fyrverkerierna bakom hustaken. År 2008 har sedan varit ett år som kantats av skratt, förtvivlan, glädje, frustration, fester, stress, kärlek, bråk, sjukdomar, jobb och ett ständigt pendlande. Med andra ord har året varit väldigt omtumlande och det mesta tycks ha skett.


Skidresan 2008 spenderades i Lindvallen med det vanliga gänget, det vill säga Johanna, Malin, Lina, Emelie och jag. Blev en fartfylld vecka. Johanna hatar nog mig än idag för att jag drog upp henne i en svart backe, men vi överlevde ju faktiskt - eller hur?! Snögubbeborg var årets bästa backe där vi åkte off-pist (en lightversion av det i alla fall) bland talande snögubbar, jätte-svampar och dylikt. Många skratt och vurpor blev det men kul hade vi! After-ski blev det givetvis också och Malins vän Elin visade oss hur en utekväll i Sälen kan se ut.


Februari flög förbi. Alla hjärtans dag spenderades med ett antal vänner (inget töntigt kärlekstrams här inte), vi bakade kärleksmums och hade allmänt trevligt. Malin sa även något under denna månad som för evigt kommer att förknippas med denna dam "Jag kan inte baka men jag är en jävel på att svälja!". Haha!


I mars började sjukdomarna ta fart för min del. Blev dålig och fick åka in till jourmottagningen. Svimmade mitt framför doktorn (lagom pinsamt). Mars kantades också av en hel del födelsedagar. Farmor fyllde 75 år vilket firades med en överraskningsfest i Halmstad. Halmstadsgänget, familjen och Anton var samlade och farmors kommentar var givetvis "Nämen...?". Även Malin, Martin och Lina firades under denna månad med dunder och brak. Malin och Johanna följde även med mig ner mot Blekinge en dag då det blev fest hos Josse i Nättraby. Blev en riktig rolig kväll där Malin och Anton sjöng förstklassig skönsång (hrm), tusentals kort togs (såklart) och Malin träffade sin älskling Anton. Med andra ord bestod mars-månad mest av fest, fest, fest. Jiihaa!


April och våren kom. Dags för det vi alla längtat efter - studio 54! Och vilket Studio 54 det blev - ojojoj! (mer behöver vi kanske inte berätta här).


I maj kom försommarvärmen. Vi spenderade många pluggtimmar på en filt ute i solen och nog var vi riktigt bruna långt innan den riktiga sommaren börjat (tur var väl det eftersom någon sol inte lyckades tränga in i de kontorslokaler där vi sedan spenderade resten av sommaren). Allkåren 2008 blev en succé. Förfest på en filt i solen, iklädda våra overaller - kan det bli bättre?


Juni, juli och augusti bestod främst av tre saker - jobb, jobb och jobb på Ikanobanken. I alla fall var det så det kändes. Trots det eviga pendlandet till Älmhult och trots de ibland otroligt sura kunderna trivdes jag väldigt bra och hade väldigt kul med gänget där. Men sommaren bestod till viss del också av annat än jobb. Midsommarafton flög förbi och den spenderades på hemmaplan samt i Bökenäs tillsammans med lite släkt och vänner. Anton flyttade till Lund och till självaste Jakriborg som jag fullständigt kärade ner mig i. Det blev en tur till Göteborg med Anton för att hälsa på Simon, en återträff med gymnasieklassen (där endast ett fåtal personer dök upp) hos Lova utanför Nättraby, en Köpenhamnsresa med Anton och lillebror Simon samt en Stockholmsresa med Johanna och Josse. Det senare kommer jag sent att glömma (trots alkoholens påverkan). Lars Winnerbäck konserten på Stumholmen i Karlskrona var en annan ljuspunkt. Underbart väder, uppsträckta händer och ett jubel som aldrig tycktes kunna tystna - ja sommarkänslan var verkligen på topp just då! Sailet blev också en mycket trevlig tillställning då folket från Växjö beslöt sig för att besöka Karlskrona kvällen till ära.


Höstterminen började sedan närma sig och dags att ta tag i sina studier igen. Innan dess var det dock dags för den årliga Campusfestivalen. Amelie kom på besök och det blev dansande och hoppande på en geggig gräsplätt i våra otroligt snygga overaller med tillhörande gummistövlar. September kom. Åter dags för plugg, plugg, plugg. Fanns dock en väldig skillnad nu från vårterminen - antalet personer i klassen hade minskat drastiskt då alla nu gjort olika fördjupningsval. Vår rad i föreläsningssalen fanns inte längre vilket många gånger under hösten har känts lite ensamt. Under september slog vi till med kräftskiva (något försenad). Det blev kräftor, kräfthattar, snapsar och snapsvisor i en salig röra.


Oktober flöt förbi, ganska likt september. Min förvirring (något starkare än vanligt) uppkom, förmodligen i samband med någon slags höstdepp. Helt plötsligt skulle allt som var gammalt och osäkert i mitt liv ut för att ge plats för det nya. Skulle få mitt liv att gå ihop det vill säga hinna med att både plugga, umgås och festa med folket på Campus, träffa familjen och vännerna i Ronneby/Karlskrona, jobba i Älmhult samt träffa Anton i Lund. Svårt att dela på sig. Penicillinkurerna fortsatte att hagla..


I november fyllde jag 22 år - något som jag uppenbarligen gjorde med dunder och brak. Blev ordentligt firad av stjärnorna och fick en väldigt fin spionutstyrsel i födelsedagspresent. November flöt även den förbi och pluggdagarna avlöste varandra. December kom och och julstjärnorna åkte fram i den lilla studentlägenheten i Växjö. Fick ett besked som skapade överraskande stor glädje och lättnad för mig själv. Ett farväl gjordes, eller snarare mer ett avslut än ett farväl. Var ett tungt beslut men förmodligen ändå rätt. Förhoppningsvis kan vänskapen bevaras. Julafton firades här i Ronneby tillsammans med familjen och farmor och farfar.


Det var en sammanfattning av det gångna året i stora drag. Har trots allt hunnit med en hel del. Det vi nu har att blicka fram emot att år 2009 som förhoppningsvis skall bli minst lika bra som år 2008 (gärna lite mindre sjukdomar). Nyårsafton skall firas med lite folk i Karlskrona. Blir förhoppningsvis en rolig kväll och en bra början på det nya året. I övrigt är det mest flytt i huvudet just nu. Ut från den gamla lägenheten och in i den nya - det är vad jag kallar för en nystart! Är även mycket annat nytt på G, så pass nytt att jag varken vet ut eller in. Men det ger sig, allt ordnar sig till det bästa!


Till alla er som orkat läsa ända ner hit (jag är uppriktigt sagt imponerad) önskar jag Gott Nytt År och må år 2009 bli till det bästa någonsin!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Vad hade du på hjärtat?

Trackback