Nollningens vara eller icke vara

Överallt i medierna talas det om nollningar. De är fel. Är en form av mobbning. De går bara ut på att trycka ner de nya eleverna så mycket som möjligt. De stackars eleverna blir tvingade och hetsade till att dricka alkohol. Det är hemskt med en arrangemang som bara går ut på förnedring. En form av mobbning - helt klart!

Okej, jag tänker inte försvara den nollning med alkohol som sker på gymnasie- och högstadienivå där eleverna är helt klart minderåriga. Men däremot tänkte jag försvara nollningen som bedrivs på högskolor och universitet då  jag är ganska så säker på att de allra flesta högskole- och universitetselever INTE ser tillbaka på sin nollning som en tid då de blir förnedrade och nertryckta. Tvärtom tror jag att de flesta (i alla fall jag!) ser tillbaka på sin nollning som bland det roligaste de har varit med om. Förnedrande att kallas för nolla? Eh, nej det tyckte i alla fall inte vi då. Vi var.. ja vi var ju stolta nollor - helt klart! Nollningen är ett utmärkt sätt att lära känna alla nya människor, att ha kul, komma in i studentlivet (det utanför studierna!) och komma in i gemenskapen. Vill du inte dricka? Fine, du behöver inte! Vill du inte vara med på nollningen? Visst, du behöver inte (men du missar garanterat något!)!




Ja jag vet ju inte vad du säger men jag tycker då inte vi ser särskilt knäckta, förnedrade, rädda eller förskräckta ut?!


Kommentarer
Postat av: Maria

Absolut, håller med dig Camilla! Visst är det tragiskt att vissa maktgalna ska utnyttja nollningen för att få känna sig stora för en stund, men det är synd då alla rubriker gör att många får en helt fel bild av nollning.. Själv har jag precis haft världens roligaste å mest organiserade nollning, allt klaffade å jag kände då mig inte det minsta förnedrad! Go HH! Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Vad hade du på hjärtat?

Trackback