Tur för dig?

Statistik är inte min grej - så är det bara! Sannolikhet för mig är något som är helt obegripligt, det är alltför logiskt för att jag ska kunna förstå det. Kombinationer, permutationer, histogram, frekvenspolygon, index, KPI, additionssatsen, multiplikationssatsen, betingad sannolikhet, empiriska regeln, slumpvariabler, väntevärde, urvalsmetodik, konfidensintervall, statistisk felmarginal, statifierat urval, allokering... visst låter det intressant? Tenta på onsdag (och kan inte plugga ett dugg i helgen) och hur mycket jag än räknar förstår jag inte ett dugg.  

Är inte utan jag kommer och tänka på ett citat från Lasse, min gamla mattelärare på gymnasienivå, "Tur för dig att det inte brukar vara så mycket sannolikhet på de nationella proven!". Hm, synd för mig att sannolikhet ingår i ekonomprogrammet på universitetsnivå.


På tal om tur.. Högsta vinsten (10 000 kronor) till mor och far - ett stort grattis! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Vad hade du på hjärtat?

Trackback