Drömmen

Varifrån kommer alla dessa drömmar om de här personerna? Varför om de här personerna som är så långt härifrån som man kan vara och varför just nu? Trivs jätte bra här och ändå har jag vaknat upp varje morgon i flera veckors tid med en stark känsla av att vara på fel plats. Samma morgon är det samma procedur, vaknar upp panikslagen och undrar var sjutton jag är någonstans! "Var är jag och vad sjutton gör jag här?!" Som tur är brukar de där obehagkänslorna släppa ganska snart när jag inser att jag befinner mig i min egna lägenhet i Växjö och att allt faktiskt är som det ska.

Men ändå, drömmarna om de där personerna långt härifrån, varför kommer de just nu? Om och om igen samma dröm! Och varenda gång blir jag lika förvånad i drömmen. Allt känns så verkligt, så äkta. Det är därför jag är så förvirrad varje morgon då klockan ringer. Vet inte vad som hänt, om det hänt något eller om allt endast var en dröm. Händer ju så mycket här i Växjö, varför drömmer jag inte om det istället? Nej istället utspelar sig drömmarna på en plats långt härifrån. Jag minns inte allt i drömmen, minns små detaljer, små ord, känslan, men inte så mycket mer än så. Känslan är starkast!

Först känslan av glädje, blicken på fotot, orden, känslan av obehag och sedan ryggen som försvinner.

Men det som utspelar sig i drömmen är inte det minsta verklighetstroget. Det kunde kanske varit det men det är det inte och det har det aldrig varit heller. Det vet jag alldeles säkert! Ändå är känslorna kring drömmen väldigt starka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Vad hade du på hjärtat?

Trackback