Operation trädgård - ett ständigt pågående projekt

Påskledigheten är inledd. Jag var tog faktiskt ledighet hela skärtorsdagen också. För att jag kunde. Och för att flexsaldot hade skjutit i höjden igen. Idag skiner solen på en klarblå himmel och det kliar i mina trädgårdsfingrar. Läser på om beskärning av rosenmandel, lavendel och prydnadsgräs, om plantering av nya träd, gödsel av häck och gräsmattor, vertikalskärning, ogräsbekämpning - ja det mesta! Det är så mycket man kan göra, så mycket man kan göra fel och så mycket som man tydligen skall göra.
 
Sedan vi flyttade till hus har jag märkt att jag är obotlig akademiker. Ja faktiskt. När vi skulle anlägga gräsmattan så läste jag på om allt som hade med gräsmattor att göra. Ja verkligen allt. Sambon läste nog inte mer än någon rad och sedan tyckte han att han kunde det som behövdes. Jag däremot kunde rabbla varenda ogräs som fanns i gräsmattan, hur de skulle bekämpas, hur de sprids vidare etc. Vertikalbeskärning är ju enligt alla trädgårdssidor livsviktigt för att en gräsmatta överhuvudtaget ska överleva. Vi måste således införskaffa en vertikalskärare! Att jag sedan inte känner en enda som faktiskt har gjort en vertikalbeskärning av sin gräsmatta (trots att de har mångåriga gräsmattor) är ju en helt annan sak. Detsamma gällde häcken. Jag har nog läst nästan allt som finns att läsa om avenbok. Och när vår stackars häck tidigt förra våren blev attackerad av små larver - ja då kunde jag plötsligt allt som fanns att lära sig om dessa larver. För att inte tala om bygglovsregler, altanbyggen, stenläggningar etc. - det finns hur mycket som helst att läsa om! Det sitter någonstans långt in i ryggraden, att detta kan inte jag - jag måste läsa på!
 
Kanske blir det en tur till Blekingeplantan idag. Behöver nya trädgårdshandskar. Gödsel. Ja kanske något nytt träd. Kan bli dyrt det här.
 
Förra årets rädisor
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Vad hade du på hjärtat?

Trackback